Skrivcoachen om; att skriva sig ur ett hörn – av Helena Norling 30 april, 2020 – Posted in: Blog, Inspiration, Skrivtips – Tags: , , , ,

Att skriva kan vara ett sätt att sätta sina innersta tankar på pränt. Det kan även handla om att förmedla någonting till omvärlden, alltså att beskriva en händelse, en känsla eller en företeelse för så många som möjligt.

Du som skribent har kanske inte alltid svaren på din egen texts frågeställningar. Som deckarförfattare kanske du inte heller är klar över hur upplösningen ska se ut.

En sak är jag dock säker på och det är att du kan din text bäst av alla. Du sitter inne med mängder av bakgrundsinformation gällande dina karaktärer, du har fakta kring miljöerna i din skönlitterära roman (fiktiva eller inte), researchmaterialet är oklanderligt i din novell, uppsats eller slutrapport och du har din egen känsla. Du äger din text, så varför känns det då inte alltid så?

De flesta som skriver kan nog relatera till känslan av både ´flow’ och ´low´. Tangenterna smattrar och du håller andan, rädd för att mista den formulering som i stunden balanserar på tungspetsen. När berättandet tar över och du känner dig mäktig, ordrik och lycklig, då befinner du dig i ett härligt ’flow’. Kanske missar du någon detalj, stavar fel, skippar en liknelse här eller en karaktärsbeskrivning där, men vad sjutton, det kan du ju alltid gå tillbaka och justera senare. Berättandet är det viktigaste när man är i sitt ’flow’

Jag är ledsen att behöva påminna dig om det här; men förr eller senare hamnar du i ett ’low’. Fingrarna stumnar, alla missade detaljer hånskrattar åt dig, stavfelen och grammatiken skriker: ’skärp dig!’, liknelserna är som bortblåsta, både dramaturgin och intrigen trampar vatten och karaktärerna saknar allt vad individualitet heter. Du har fastnat i ett hörn.
Att skriva sig ur ett hörn handlar om att backa, precis som du skulle göra om du promenerat rakt in i ett hörn och inte kom framåt. Vad händer när du backar ur ett hörn? Jo, du kan titta på det, analysera det, bedöma hörnets vinklar och därefter ändra riktning.

Ett skrivet hörn symboliserar alltså inte skrivkramp. Krampen kan förvisso kännas förlamande, men skrivspasmen släpper efter en viss tid av sig själv eller av någon yttre influens.  Att skriva in sig i ett hörn är betydligt värre än så. Hörnet står där det står och du stirrar rakt in i en vägg som inte tänker flytta på sig. Du måste backa.

Misströsta inte, det finns vägar ut, det gäller bara att backa ur hörnet på rätt sätt. Varför befinner du dig i hörnet och hur kom du dit? Har du slut på idéer, har din komplicerade intrig trasslat till det för dig? Läs dig bakåt i din text och leta efter när det börjar smalna av och bli trångt i skrivandet, vad är det som skaver?

I mitt jobb skrivcoachar jag ibland författare och skribenter i olika stadier av deras skrivutveckling. Ofta kommer de till mig med just ett ’hörn’. Det kan vara tidigt i processen eller när som helst under berättarförloppet. Ibland har upphovspersonen en idé om var man ska börja leta efter det som skapar friktion i skrivandet. Då räcker ofta ett samtal, en genomläsning och några frågor, så viker hörnet undan. Sikten är fri igen och vägarna ligger åter öppna. Det betyder då att författaren redan visste att det inte stod rätt till i just det textpartiet eller passagen, men behövde en lite puff för att våga eller orka ta tag i det.

Ganska ofta händer det dock att jag möter en pennfäktare som inte själv smugit sig in i hörnet utan som är helt övertygad om att hörnet har attackerat pennan och fullständigt blockerat vägen för litteratören. Då krävas det lite mer arbete och mod. Arbete från min sida och mod hos författaren.

Oavsett tema, genre eller mottagare så handlar skrivande alltid om att satsa sig själv. Att lämna ut en del av sig själv, blotta sitt skrivande, sina tankar och be om hjälp i ett skede när hela skrivprocessen känns skör och vacklande, det kräver ett ganska hudlöst mod.

Inte sällan handlar ’hörnet’ om att texten och berättelsen kommit för nära. Det blir helt enkelt för jobbigt att ta sig vidare. Om tankarna är svåra eller rent av ’förbjudna’ kan du ändå tryggt skriva ner dem. Du ger helt enkelt någon av karaktärerna i din berättelse de egenskaper, tankar eller känslor som du själv äger. På så sätt kan du vältra dig i självömkan, blotta din aggression, leva ut sexuella fantasier eller rentav mörda din fiende, helt lagligt.

Ibland behöver man trycka på ’återställningsknappen’ för att hitta tillbaka till berättandet, lära sig strunta i formen och bara fortsätta att skriva. Det behöver inte bli rätt det behöver bara skrivas.

Helena Norling
Textkonsult, manusredaktör och skrivcoach

Calibri Textbyrå
www.calibri.se
info@calibri.se

Hör av dig till Helena om du vill utveckla ditt skrivande! Hon är en av de två skrivargurus som vi på förlaget Heart Dreaming Publishing rekommenderar hjärtinnerligt om du vill få feedback på dina texter eller om du vill utveckla ditt skrivande genom att exempelvis bli coachad eller gå en skrivarkurs. Mer om detta hittar du under fliken OM HDP eller så hoppar du direkt till Helenas hemsida.

Med stundande sommarledigheter och tider av social distansering – varför inte ge skrivandet en chans?